Kontaktformular
Har du et spørgsmål?

Vores venlige og kompetente kundeservice hjælper dig gerne

Ma. - Fr. 08:30 - 18:00
Sø. 15:00 - 21:00

Menu

Tips til billedkomposition

Lige for at tage det med det samme. Spørgsmålet; "hvordan tager jeg et godt billede?" er lige så svært at besvare som at spørge sangskriveren, hvad hemmeligheden bag et hit er, eller mesterkokken; "hvordan laver jeg en god aftensmad?". Hvordan vi ser på et billede, hvordan vi tolker det, er forskelligt fra person til person. Et godt billede er altid en subjektiv mening. Jeg vil derfor ikke læne mig frem, og fortælle dig at jeg alene kender sandheden og den rigtige vej. Men jeg kan ud fra mine erfaringer fortælle dig om de retningslinier jeg følger, når jeg er ude at tage billeder og dele det med dig.

Hvad siger lærebøgerne

Som ved så mange andre ting i live, er der nogle basale til man skal kende til, det gælder også når du tager billeder. Det er ting man får banket ind i hovet til man kan det udenad. I musikundervisningen er fx "når der er et punkt efter en node, så forlænges nodens værdi med det halve", i fotografiets verden er det ofte stikord som "det gyldne snit" eller sætninger om; " at det er i forgrunden, at det sker".

Særligt det gyldne snit fremhæves som en af de vigtigste grundregler når du iscenesætter dit billede. Men hvad betyder det? Kort fortalt, det gyldne snit defineres sådan: "Den mindre del forholder sig til den større del, ligesom den større del forholder sig til helheden." For begyndere og fotoamatører kan det dog være svært at forstå, hvad det betyder, eller forestille sig det billedligt.

Men ud fra min personlige mening er det heller ikke nødvendigt at forstå definitionen helt. Det væsentlige som det drejer sig om ved benyttelsen af det gyldne snit er for mig, at de fleste billeder ser bedre ud, når selve motivet ikke bare er klasket op midt i billedet.

Vær kreativ - Drop billedets mitte

Interessant for billedkompositionen er i denne sammenhæng den såkaldte trejdelelsregel (engl.: "rule of thirds"), som minder meget om reglen om det gyldne snit. Denne trejdedelsregel kan somregel også vises på dit digitalkamera som en raster når du kigger på displayet. Her opdeles billedet såvel lodret som vandret i 3 lige store dele.

Rasteret er et godt hjælpemiddel - prøv fx at placere dit motiv langs enten den venstre eller højre af disse imaginære linier i stedet for midt i billedet, eller hvis motivet er mere i baggrunden, så sætte ansiget ved personen der hvor den øverste vandrette krydser en lodret linie. Husk foriøvrigt også, at motivet skal/bør fjernes fra den vandrette mitte, prøv at vippe kameraet lidt op- eller nedad. Og ved fx portrætter må du ikke give billedet for megen plads opad - det gør at billedet virker klinisk og lidt kedeligt.

Pixum tip

Ved højformater/portrætformater bør du dog ikke trække motivet for meget ud mod siden. Med mindre du har en kraftig (fx geometrisk) baggrund. Hvorfor det? Det er noget jeg selv kan forklare logisk - min aversion modvandret forrykkede billeder er kommet til gennem årelang billedanskuelse såvel som fotografering, Jeg har selv leget rigtigt meget med placeringen af motivet i mine billeder og selvfølgelig findes der altid undtagelser som bekræfter reglerne.

Formatet: Portræt? tværformat? kvadratisk?

Jeg kender debatten og det "rigtige" format til et billede, især fra min hverdag som fotograf, hvor jeg ofte har kontakt med ansøgningsbilleder. I mange år har det været almindeligt at sende ansøgningsbilleder med sig selv i det høje portrætformat, efterhånden synes jeg, at det er helt forkert og gammeldags, som et professionelt firmaportræt eller også bare som ansøgningsfoto er det ikke in længere.

Hvilket format du synes bedst om og helst benytter dig af vil jeg på ingen måde sige er forkert. Dog vil jeg mene: Det engelske begreb "landscape mode" giver dig mange spændende muligheder ved tværformatet, mens betegnelsen "portrait mode" som er højformat ikke giver dig nær så mange muligheder for at komponere billedet. Mange portrætter, deriblandt mange af mine yndlingsbilleder, tages i dag i tværformat - ganske enkelt fordi, at det her er muligt at lege med asymmetri, ukonventionelle kompositioner og en meget mere udpræget baggrund som giver billedet en god tiltalende dybde. Det er dog ikke tvingende nødvendigt at tage portrætbilledet i tværmat. Lige så lidt som, at billedkomposition kun kan benyttes som værktøj ved diesse formater. Særligt i kategorien "Fine-Art-fotografi" er bruges også kvadratiske formater rigtig meget. Et godt eksempel er her den amerikanske fotograf Brooke Shaden, som udelukkende fotograferer i 1:1-format og dermed har skabt en helt speciel stil.

Her ses også tydeligt, at en vandret placering af motivet i midten ved det kvadratiske format ligesom ved højformatet ikke er tvingende nødvendig, men (oftest) dog særdeles fordelagtigt.

En nærmest udefinerbar konklusion

Man plejer at sige; Regler er til for at blive brudt.

Og det vil jeg meget gerne at du tager til dig, når du arbejder med kompositionen af dine billeder. Ja, der findes nogle grundregler, som også virkelig giver god mening at følge, som fx ikke skære motivet ved knæet eller taljen, og andre ting, man som nybegynder "kan gå hen at lave". Med lad ikke reglerne sætte dig skyklapper for øjnene, der skal også være plads til selv at lege lidt med mulighederne.

Interessant ist es immer, von einem Motiv nicht nur ein Foto aufzunehmen und weiterzuziehen, sondern eine gewisse Variation mit einzubeziehen. Nehmen Sie sich doch mal die Zeit und fotografieren Sie das gleiche Objekt oder einen geduldigen Bekannten einmal von links, einmal von rechts, einmal im Hoch-, einmal im Querformat, positionieren Sie es [ihn] einmal oben links, einmal mittig, und einmal mittig rechts im Bild.

Og gør det ikke bare med dit næste billede, men igen og igen. På denne måde opstår der en fornemmelse for, hvordan dine personlige billeder skal se ud, og du udvikler dig din helt egen stil. Det perfekte gyldne snit og de anstrengte opdelinger i for-, mellem- og baggrund gør ikke automatisk et godt billede - Det som giver et godt billede, det lyder måske lidt banalt, er det som du synes er et godt billede. Hav altid de forskellige grundregler i bagtankerne og prøv at anvende dem, når det lige passer dig - men lad ikke din fotografiske stilretning diktere af regler, men følg heller din intuition end at lade dig lede af tredjedelsregler!

God fornøjelse.

* Disse tips er udfærdigede i samarbejde med fotografen Max Niemann fra Leipzig,Tyskland

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem her.