
På vores inspirationssider finder du tips til din fotobog - f.eks vedr.:
Ram plet: Den passende titel til din fotobog
Har du ikke allerede blot købt en bog pga. en spændende titel? Ved en privat fotobog er sloganet på coveret ikke så vigtigt, medmindre du vil sælge din fotobog. Under alle omstændigheder trækker sloganet udover billedet også blikke og skulle helst gøre dig nysgerrig på indholdet i selve fotobogen.
Så hvorfor ikke benytte titelsiden til tekst? Glem ikke bogryggen i den forbindelse! En tekst på bogryggen hjælper utroligt meget, især hvis du har flere fotobøger stående i reolen. Du kan fx stille dem i kronologisk rækkefølge, hvor du udover titlen også angiver året.
Ligeud af landevejen eller det ekstraordinære: Mange forskellige skrifttyper
Du kan også ved titlen ligesom ved tekstafsnit i bogen, frit vælge skrifttype. Typografien bør dog passe til indholdet samt til stemningen. Sådan anvender man fx til en bryllupsbog snarere en buet skrifttype, ved mere saglige temaer anvendes der en mere klassisk skrifttype.
Tænk på, at titlen skal kunne læse med det samme, en meget urolig og moderne skrifttype gør derimod at sloganet ikke kan læses tydeligt nok. Bestem dig for at anvende en eller højst to ensartede skrifttyper på coveret, så at det ikke virker for uroligt. Ved skriftfarven bør du afprøve, om skriften er tydelig nok på den valgte baggrund: En sort skriftfarve på en mørkeblå baggrund kan fx næsten ikke læses.