Pixum kundeservice
Pixum kundeservice

Har du spørgsmål, ris/ros eller forslag til os? Vores kundeservice hjælper dig gerne videre!

Kontakt vores kundeservice

Hvad er DPO (automatisk billedoptimering)?

For at sikre at dine billeder ved produktion opnår det bedste resultat, foretages der - efter ønske - en professionel billedbehandling i Pixum-laboratoriet: den automatiske billedoptimering eller "DPO" (fra engelsk: "Digital Photo Optimization"). Dine billedfiler bliver optimeret til den anvendte tryk- og eksponeringsmaskine. Farver, kontraster og skarpheden bliver herefter eksponeret bedst muligt på fotopapiret med dit billede.

Især farvemætningen (hudens farver, naturens farver og himlens farver) bliver automatisk forbedret og eventuelle manglende eksponering og farvestik mindskes. Derudover sørger en lysning af skyggeområderne for flere detaljer. Hver enkelt billede får hermed en specifik tilpasning, der konkret er tilpasset det enkelte billede uden at forandre selve billedindtrykket.

Hvornår skal jeg slå DPO til eller fra?

Billedoptimeringen er som standard slået til ved dine Pixum bestillinger, kan dog slås fra manuelt på vores hjemmeside og i Pixum fotounivers softwaren. Vi anbefaler dog altid ved Pixum fotobøgerne på fotopapir at lade DPO være slået til. Ved alle andre produkter afhænger det af, hvordan du har bearbejdet dine billeder. Du kan bruge følgende anbefalinger som orientering.

Lad DPO være slået til, hvis

  • du ikke har bearbejdet dit foto og du vil bestille det, som det kommer direkte fra dit kamera.
  • du blot har beskåret fotoet eller tilpasset formatet.
  • du blot har foretaget mindre ændringer mht. lysforhold, farver eller kontrast.

Slå DPO fra, hvis

  • du har bearbejdet dine billeder med beviste filtereffekter.
  • du har indsat tekst, indbygget grafiske elementer eller farveforløb.
  • du har indscannet dine billeder.

Hvordan og hvor kan jeg slå DPO til eller fra?

Vil du bestille via vores hjemmeside eller via Pixum fotounivers softwaren? Her finder du information om, hvordan du gør med DPO ved de forskellige bestillingsmuligheder:

DPO-indstilling på hjemmesiden

I indkøbsvognen finder du nederst i højre side i din bestillingsoversigt muligheden "automatisk billedoptimering (DPO)". Er der sat et flueben her, er den automatiske billedoptimering slået til ved din bestilling. Er der ikke sat et flueben her, er DPO slået fra. Klik i den lille kasse for at ændre DPO-indstillingen. DPO-indstillingen gælder for hele bestillingen - det er ikke muligt at slå DPO til eller fra ved enkelte produkter i en samlet bestilling.

DPO-indstilling i Pixum fotounivers softwaren

DPO'en kan du enten indstille for hele bestillingen eller for det enkelte foto. Som standard er DPO slået til. Ved bearbejdede fotos mærker softwaren, om fotoet er blevet bearbejdet og henviser til, at det vil muligvis være en fordel at slå DPO'en fra.

DPO-indstillingen for hele bestillingen finder du i softwaren under "optioner" > "billeder". Er der sat et flueben under "billedoptimering i laboratoriet" er DPO slået til. Er der intet flueben her, er DPO slået fra. Vigtigt: en ændring her gælder kun for nye fotos, der indsættes og overtages ikke for de billeder, er allerede er indsat. Vil du ændre DPO'en for billeder, der allerede er indsat, er det nødvendigt at ændre dette manuelt ved hvert billed i selve produktet (marker billedet og vælg "aktiver automatisk billedoptimering" eller "slå automatisk billedoptimering fra").

For at ændre DPO-indstillingen for et foto, markerer du billedet (billedet får en gul markeret ramme) og du klikker på symbolet for DPO (fotoet med tre stjerner) i værktøjslisten under "billede". Er symbolet med de tre stjerner grønt, er DPO'en slået til ved det markerede foto; er symbolet med de tre stjerner derimod rødt, er DPO'en slået fra. En tekst informerer dig, om DPO'en er slået til eller fra, idet du går henover symbolet med musen.

Har du spørgsmål? Vores kundeservice er klar til at hjælpe!

I vores kundeserviceområde rådgiver vores medarbejdere dig ikke bare om, hvordan du kan bestille din julegave, men besvarer også de oftest stillede spørgsmål vedrørende Pixums fotoprodukter.

Gå her til vores serviceområde »

Vil du gerne i direkte kontakt med vores kundeservice? Vores kompetente kundeservicemedarbejdere står parat til at hjælpe dig, både telefonisk og per e-mail.

Har du spørgsmål?

Vores kompetente kundeservicemedarbejdere sidder klar til at hjælpe dig!

Ring til vores kundeservice på 44 22 00 44
Mandag - fredag: kl. 09 - 20
Søndag kl. 14 - 20
Helligdage: lukket

Send en mail: service@pixum.com
Kontaktformular